Hälsovinster i fokus på cykelseminarium

ALMEDALEN. Att arbetspendla med cykeln kan minska risken för välfärdssjukdomar med upp till 50 procent jämfört med fysiskt inaktiva. Men hälsovinsterna försvinner om cykeln får stå över vintern, visar ny forskning från Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, GIH, och som presenterades under ett seminarium i Visby på tisdagen.

– Träning är en färskvara och det går inte att lagra hälsovinsterna. Det är därför det är viktigt att informera om och satsa på exempelvis vintercykling, säger Peter Schantz som är professor i humanbiologi vid GIH och som har skrivit rapporten.

Schantz rapport har också tittat på hur många av dagens bilister som potentiellt skulle kunna ställa bilen och istället välja cykeln, med Stockholm som exempel. 244 780 människor väljer i dag bilen som färdsätt. Om alla de som har en halvtimmes cykelfärd till jobbet eller mindre istället skulle välja cykeln handlar det om 111 490 personer. Det skulle innebära färre döda i välfärdssjukdomar och stora samhällsekonomiska vinster – upp till 2,5 miljarder kronor per år.

–Det är förvånande att vi så sällan pratar om vinsterna av att satsa på hälsa, säger Peter Schantz.

Tony Grimaldi, vd på Cycleeurope, lyfte fram elcykeln som en nyckel till en mer fysiskt aktiv befolkning.

–Elcykeln innebär en helt ny typ av mobilitet. Peter Schantz forskning är i allra högsta grad relevant. Men om också elcykeln skulle räknas med, som gör att man kan ta sig längre med minde ansträngning, skulle gruppen potentiella cyklister bli ännu större, menade han.

Men hälsa handlar också om välbefinnande, påpekade Peter Schantz. Och då är cyklistens färdväg en viktig variabel att ta med i beräkningarna. GIH:s rapport visar att det som värderas högt av innerstadsbor inte alltid är detsamma som för ytterstadsbor.

–För de som cyklar i innerstaden är bra cykelbanor inte lika viktigt som för de som bor utanför tullarna, sade Peter Schantz.

För att få fler bilpendlare att välja cykeln handlar det inte bara om att bygga infrastruktur.

Förutom att främja året-runt-pendlingen lyfte panelen också fram barnen som en viktig grupp att få i rörelse.

– Att skolorna satsar mer på cykling tror jag är avgörande för att skapa en bra grund för att få fler barn att röra sig mer. Och forskningen visar ju att barn och unga rör sig allt mindre. Det är något vi på Cykelfrämjandet vill ändra på genom olika satsningar, säger Lars Strömgren som är ordförande i Cykelfrämjandet.

Att barn och unga är en särskilt viktig grupp höll Peter Schantz med om.

–En idrottslärare är fri att ta med aktiva transporter i undervisningen. Men skolan är styrd av betygskriterier, och i de ingår inte aktiva transporter. Därför måste de vara ett läromoment om vi vill få till en ordentlig förändring, sade Peter Schantz.

Avslutningsvis fick den talrika publiken ordet. En fråga gällde satsningar på stora och mer spektakulära cykelsatsningar som exempelvis supercykelstier – supercykelvägar – i Köpenhamn. Är sådana projekt bra?

–I Köpenhamn har exempelvis cykelslangen blivit en turistattraktion som lockar massor med folk. Och det finns absolut utrymme för att bygga sådant också i Sverige. Men det viktigaste är att se till att det sammanhållna och bra cykelvägnätet är bra och att vi bygger för alla typer av cyklister, sade Lars Strömgren.