Cykelnytta i EU värd miljarder

Cyklingens ekonomiska nytta i EU uppgår till 513 miljarder euro varje år, visar en ny rapport av European Cyclists’ Federation, ECF. Det innebär 1000 euro per invånare och år. 

Sverige drar också ekonomiska fördelar av cyklingen och hamnar på en åttondeplats i den europeiska nyttoligan.

Rapporten The EU cycling economy – arguments for an integrated EU cycling policy har beräknat den ekonomiska nyttan av den nuvarande cyklingen i samtliga EU:s 28 medlemsländer. Den visar att cykling har en rad positiva ekonomiska effekter inte bara när det gäller transporter och klimat utan också jobb och tillväxt, folkhälsa, social sammanhållning och integration.

Av den totala summan står vinster för folkhälsan för drygt 190 miljarder euro i besparingar för de europeiska skattebetalarna.

– Allt fler inser att cyklingen är en av de viktigaste pusselbitarna i framtidens hållbara samhälle. Men att få ett kvitto på hur mycket det bidrar till samhället är en ögonöppnare. Förhoppningsvis kan detta få fler politiker att gå från ord till handling och på allvar prioritera cykeln, säger Lars Strömgren, vice ordförande i ECF och ordförande i Cykelfrämjandet.

Beräkningarna är gjorda på dagens nivåer där cyklingen står för omkring 8 procent av alla transporter i Europa. Det talar dels för en gemensam cykelpolitik på EU-nivå och dels för ökade satsningar i medlemsländerna.

– Utvecklingspotentialen är enorm. I Sverige görs omkring nio procent av alla resor på cykel, men andra länder visar att det går att medvetet att öka den andelen ordentligt. Det finns många goda skäl att följa deras exempel, och ekonomi är ett tungt argument, vilket den här rapporten visar med all önskvärd tydlighet, säger Lars Strömgren.

Eftersom cyklingen ger fördelar inom en rad tunga områden förordar ECF en gemensam cykelstrategi för hela EU.

“Resultaten visar återigen att cyklingen bidrar starkt till EU:s ekonomi generellt, och samtidigt också till många olika politikområden. Därför ligger det i EU:s intresse att ta del av dessa fördelar”, säger Ádám Bodor, advocacy director vid ECF.

“För att göra detta behöver vi en gemensam cykelstrategi inom EU som integrerar alla politikområden. Dessutom skulle strategin öka den ekonomiska nyttan i Europa, särskilt i de medlemsstater där cyklingen står för en låg andel av transporterna.”

overview