Uppsatsvinnare designar cykelstråk

Emma Gradin har tagit fram ett designkoncept för hur snabbcykelvägar kan utformas.

Den ena cykelvägen är inte den andra lik. Särskilt saknas designkriterier för snabbcykelvägar. I en studentuppsats föreslås ett enhetligt utformningssystem. För detta tilldelas författaren Emma Gradin Cykelfrämjandets uppsatsstipendium på 10 000 kronor. 
– Vi hoppas att uppsatsen sprids i trafikplanerarsverige, säger juryn.

Bakom ratten ser vägarna och skyltarna nästan exakt likadana ut över hela världen. Men det gäller knappast för cykelvägar. Det saknas idag ett enhetligt designsystem för utformning och skyltning, särskilt för snabbcykelvägar. I en studentuppsats från Kungliga tekniska högskolan, KTH, föreslår Emma Gradin, nu med en masterexamen i sustainable urban planning and design, ett enhetligt utformningssystem.

– Jag har tagit fram ett designkoncept för snabbcykelvägar, berättar Emma Gradin.

– Uppsatsen heter ”Design för snabbcykelvägar – ett designkoncept för snabbcykelvägar i Stockholmsregionen”. Studien identifierar tre kriterier som behöver uppfyllas: trygghet, kontinuitet och attraktivitet.

Genom att utgå från miljöpsykologi har Emma Gradin tagit fram en verktygslåda för utformning av gator, skyltar och närmiljön kring snabbcykelvägarna, som kan användas av trafikplanerare. Med egna illustrationer har hon också visat hur dessa kan utformas i praktiken, genom att specialstudera ett regionalt stråk i norra Stockholm.

För detta belönas Emma Gradin alltså med Cykelfrämjandets uppsatsstipendium på 10 000 kronor.

Emma Gradin (t.v.) tar emot uppsatsstipendiet av juryns ordförande Linda Kummel (mitten) och Cykelfrämjandets ordförande Lars Strömgren (t.h.)

– Vi har sett det som ett sätt att premiera personer som har valt att skriva om cykling, berättar Linda Kummel, ordförande för den jury som bedömt de 13 nominerade uppsatserna. Juryns förhoppning är också att verktygslådan ska få spridning bland trafikplanerare. Emma berättar att utmärkelsen sporrar henne.

– Det här priset har verkligen fått mig att känna att det här är någonting som andra tycker är viktigt, och att vilja sprida vidare den här kunskapen om hur man gör snabbcykelvägar som skapar en upplevelserik cykelmiljö – som gör att folk vill cykla. Det är så vi skapar hållbara städer för framtiden!

Ett förslag hur lokala stråk kan utformas med väjningsplikt för snabbcykelstråket


Servicestation och cykelvänlig papperskorg längs snabbcykelstråket


Tydliga nivåskillnader skiljer snabbcykelstråket från andra trafikslag.


Konstinstallation som gör cykelvägen mer attraktiv. 

2016 års jury

Linda Kummel (ordförande)
Johan Raustorp
Erik Stigell
Tove Jägerhök
Björn Sax-Kaijser
Erik Stigell
Kristofer Rogers
Jonas Åker Zeander

Uppsatserna bedömdes utifrån följande kriterier:

  • Originalitet i ingångsvinkel, metod och frågeställningar
  • Studiens relevans för aktuella frågor inom cyklingen som forskningsfält och praktik
  • Akademisk kvalitet och robusthet i materialet
  • Uppsatsens empiriska kunskapsbidrag till temat cykling

Juryns motivering

”Emma har i sin uppsats ”Design för snabbcykelvägar” på ett metodiskt och ambitiöst sätt visat hur utformning av cykelvägar kan se ut utifrån ett regionalt perspektiv. Juryns bedömning är att uppsatsen inte bara är relevant utan också applicerbar i planeringen.  Uppsatsen är därutöver tydligt uppställd med ett pedagogiskt upplägg, och med tydliga kopplingar mellan teori och praktik. Juryn önskar Emma lycka till i fortsättningen och hoppas att stipendiet bidrar till att uppsatsen får en spridning i dagens trafikplanerarsverige!”

Ta del av uppsatsen här!


Samtliga nominerade uppsatser 2016


Kommande års tävling

ANMÄLAN ÄR NU ÖPPEN ATT NOMINERA UPPSATSER EXAMINERADE UNDER 2017!

Se instruktioner genom att använda följande länk