Vikcykel

Önskan om att kunna ta med sig sin cykel överallt har funnits länge. Det har resulterat i en uppsjö varianter av hopfällbara cyklar av skiftande funktion och kvalité.

Den gemensamma nämnaren är möjligheten att på något sätt vika ramen och andra delar för att få ett behändigare format. Hur stort paketet blir beror mycket på hur stora hjul cykeln har. Det finns vikcyklar med fullstora hjul (26-28”) men för att få ner storleken i hopfällt läge måste hjulen vara mindre. Förutom en del vikcyklar med 24” hjul är det vanligast med 20” eller 16”. Ett fåtal har 18” eller 12” hjul och vissa specialmodeller har 8” hjul. För många är de klassiska minicyklarna från 60- och 70-talet urtypen för en vikcykel men de blev inte tillräckligt små som hopfällda och en del blev till två sektioner som inte satt ihop.

Den moderna vikcykeln kom till i den här perioden när Bickerton lanserades 1971. Den hade 16” hjul och en låg aluminiumram som var gjord i ett stycke. Den tillhörande väskan kunde användas både för att stoppa cykeln i och att ha på styret för att ha saker i. Bickerton tillverkades ända tills 1989 men blev ingen storsäljare. Andra företag presenterade nya lösningar och störst av alla blev Dahon som presenterade sin första vikcykel 1982.

Några år senare började Brompton producera cyklar i liten skala och växte sakta till att bli en av världens främsta på hopfällbara cyklar. Ett problem med att bygga en kompakt hopfällbar cykel är att den inte alltid blir så rolig att cykla på. Detta gäller i hög grad de billiga cyklar som bland annat säljs som båtcyklar. Andrew Ritchey, skaparen av Brompton, lyckades konstruera en vikcykel som trots sitt lilla format är väldigt lik en fullstor cykel i uppträdande. Brompton har sedan starten i mitten på 80-talet blivit en måttstock som alla nya tillverkare mäter sig mot. Andra välkända märken är Reise & Müller, Bike Friday och Tern.