Racercykel

Så länge det funnits cyklar har det tävlats med cykel.

Från början var det inte så stor skillnad mellan tävlingscyklar och vanliga cyklar men när den kedjedrivna säkerhetscykeln slog igenom började en utveckling som pågår än idag. På grund av ett strikt regelverk för hur en cykel för tävling inom UCI  (Union Cycliste Internationale, länk) får vara konstruerad har utvecklingen gått förhållandevis sakta. Det var först i och med terrängcykelns (MTB) genombrott i slutet på 80-talet som utvecklingen av racercykeln tog fart på allvar. UCI lättade gravis på sitt regelverk och innovationer som integrerade broms och växelreglage blev snart standard även på racercyklar.

Utmärkande för en racercykel är den kompromisslösa utformningen där allt annat än fart är underordnat. Däcken är smala, ramen lätt och vridstyv och körställningen framåtlutad. En racercykel väger under 10 kg och en del riktigt lätta cyklar har en begränsning för hur tung ryttaren kan vara. Det finns sällan fästen för skärmar och pakethållare eftersom det lägger på onödig vikt. Vanligast är att racercykeln har ett bockstyre men tempo och triathloncyklar kan ha andra styren där underarmarna vilar på stöd för att få en ännu mer aerodynamisk körställning.

Ramarna var från början i stål som legerades och bearbetades på olika sätt för att få så lätta och vridstyva cyklar som möjligt. Under 90-talet blev det vanligare med aluminium som senare tog över nästan helt. Efter millennieskiftet har kolfiber tagit över som det ledande rammaterialet även om aluminium används till de billigare cyklarna. Innan kolfiber blev ekonomiskt som material till cykelramar var titan det lyxigaste som fanns. Titan lever kvar som en nischprodukt men är fortfarande förhållandevis dyrt.

En racercykel kommer i ett stort antal storlekar vilket gör det ännu viktigare att välja rätt storlek. Välj en cykelhandlare som kan hjälpa dig att räkna ut rätt ramstorlek. En del handlare erbjuder en så kallad ”body fit” där hela kroppen mäts upp och cykeln anpassas efter resultaten. Ibland ingår det i köpet av cykeln men det kan också kosta mellan 1000 och 2000 kr.