Mountainbike

Ingen cykeltyp har haft så stor påverkan på cykelutvecklingen som mountainbiken.

När MTB blev cykeln framför andra i slutet på 80-talet var det inte för att det var den mest praktiska eller prisvärda cykeln. Den var förvisso robust och stryktålig men saknade all praktisk utrustning i form av skärmar, pakethållare och lås. Däcken var gjorda för terrängkörning och utväxlingen anpassad till branta backar.

En modern liknelse är de stadsjeepar som blivit populära trots att deras ursprungliga användningsområde inte alls passar för stadskörning. På samma sätt som stadsjeepen gick från offroadfordon till familjebil började cykeltillverkarna anpassa terrängcykeln till vardagsbruk och presenterade en ”citybike”. Trots det valde de flesta att köpa en riktig MTB som direkt utrustades med just skärmar, pakethållare och lås.

Hur kom det sig att en i grunden renodlad tävlingscykel blev var mans och kvinnas vardagscykel? Under perioden innan terrängcykeln slog igenom var det trendigt att ha en racercykel i stan. De smala däcken och framåtlutande körställning gjorde den ännu mer opraktisk än mountainbiken. Det verkar som att det fanns ett uppdämt behov av en tuff cykel som även fungerade i stan och där passade mountainbiken perfekt. Plötsligt fanns det en cykel som faktiskt var en statussymbol. Kanske var det en reaktion på 80-talets yuppies och dyra bilar men faktum var att det var trendigt att ha en MTB.